De fietstocht - Reisverslag uit Sydney, Australië van pieterenbente - WaarBenJij.nu De fietstocht - Reisverslag uit Sydney, Australië van pieterenbente - WaarBenJij.nu

De fietstocht

Door: Pieter en Bente

27 Januari 2006 | Australië, Sydney

Hello,
Onze fietstocht was geweldig. Tasmanie is schitterend. We begonnen onze fietstocht in Launceston. Daar hebben we de fietsen gehuurd en dat ons veel tijd heeft gekost (maar dat verhaal kennen jullie). Vanuit Launceston hebben we nog 1 1/2 uur gefietst en besloten we om te overnachten in Evendale. Die is klein en historisch plaatsje. Toen we aankwamen leek het wel uitgestorven, maar toch zaten alle hotels vol. Als je op de fiets bent wordt je door iedereen aangesproken, wij dus ook. Deze meneer vertelde ons dat er mooie plekjes langs de rivier zijn om te kamperen. Omdat er geen camping is, besluiten we daar te gaan kijken. Het is inderdaad een schitterende plek. Gelijk de eerste nacht wild kamperen, spannend. Heerlijk geslapen en de volgende morgen op naar Avoca.
Avoca is een klein plaatsje in het binnenland. Het heeft 1 hotel en een winkeltje. Omdat er geen camping is besluiten we in het hotel te slapen, eindelijk een douche! De eigenaar van het hotel waarschuwd ons dat er een caberet is vanavond. Dus tot 02.00 zitten we in de muziek. Het is trouwens een erg goed optreden en het hele dorp is er voor uitgelopen. Ook een groep 'oudere' dames die een beetje giechelend met de zanger flirten.

Omdat we nog steeds achterlopen op schema besluiten we de volgende dag naar Bicheno te fietsen, dit is 106 km. Het eerste stuk gaat door het binnenland naar St Marys. Daar hebben we een heerlijk lange pauze. Vanuit St Marys vervolgen wij onze tocht over de St Marys pass, dit is een down hill van 6 km. We racen naar beneden en wanneer we beneden zijn krijgen we onze beloning, de oostkust. Het is echt schitterend. Blauw water en witte stranden, maar we moeten nog even verder. Langs de kust rijden we richting Bicheno waar we eindelijk onze camping bereiken. We zetten de tent op, even lekker douchen en dan een hapje eten. Hebben we wel nodig. Na het eten nog even over het witte strand en dan heerlijk slapen.
Een korte etappe vandaag naar Coles Bay. Coles Bay is een klein plaatsje, maar omdat het de ingang is naar het Freycinet National Park (FNP)komen er veel touristen. Ons plan is om op de camping te gaan staan van het NP maar deze is vol. Een ander camping heeft gelukkig wel plaats en we besluiten onze vrije middag te besteden aan fietsen!! Onze baggage laten we achter in een tent en fietsen naar Cape Tourville waar je een schittered uitzicht hebt over FNP. Waar het NP om bekend staat is Wineglass Bay. Dat is baai met wit strand en azuur blauw water. Vanaf Cape tourville hebben we een mooi uitzicht over deze baai. Heel veel foto's gemaakt. Op de terugweg besluiten we even te gaan kijken bij Honeymoon Bay (geen hint). We hadden gehoord dat je daar lekker kan zwemmen. Daar hadden ze gelijk in, maar dat je, je prive strand zou hebben!! Die middag nog heerlijk gezwommen en kort in de zon gezeten. Weten jullie dat Tasmanie bijna geen ozonlaag meer heeft dus factor 30 is altijd nodig.
De volgende dag rijden we langs de kust richting Triabunna , echt schitterend. In Little Swanport zetten we onze tent op een bushcamping. Midden in een natuurgebied. 's avonds zijn er veel muggen en zien we het eerste niet doodgereden dier. Het is een wasbeer-achtige en op zoek naar eten bij onze tent. Gelukkig waren wij voorbereid en hebben we het eten verstopt. Met op de achtergrond het lachende geluid van de Kookaburaa (vogel)vallen we heerlijk in slaap.
Vandaag besluiten we een stukje de bus te nemen. We verlaten namelijk de kust en moeten 2 colletjes van de 3 cat. beklimmen. Omdat onze benen niet helemaal zuiver meer aanvoelen is een kort ritje met de bus richting Hobart verstandig. Ons eindpunt is een klein plaatsje net voor Hobart, Cambridge. Daar zetten we onze tent op lezen we verder in ons boek.
De laatste dag van onze tocht fietsen we naar Hobart. Daar leveren we onze fietsen in en zoeken we een hotel vlakbij het Transit Centre waar de Airport bus vertrekt. Het is vandaag Australia day, een feestdag met muziek en veel festiviteiten. Iedereen draagt iets met de Australische vlag. Erg gezellig in de stad.
Na dit lange verhaal zijn we weer terug bij het heden, 27 januari 2006. De dag waarop Federer tegen Kiefer speelt en de dag waarop de damesfinale bekend is.
Wij vliegen om 10.50 naar Townsville waar ons nog meer strand en zee staat te wachten.
No worries mate,
Pieter en Bente

• 27 Januari 2006 - 08:02

Henk, Simone, Carlijn En Jorrit:

wat een schat aan ervaringen. geweldig om te lezen. ik kon bijna niet stoppen.toen ik vanmorgen de krant las moest ik wel direct aan jullie denken; de bosbranden in australië én tasmanië. gelukkig heb ik er niets over gelezen in het fiets - reisverslag dus hoop ik dat jullie er weinig van gezien of gemerkt hebben.
    óntzettend veel plezier, tot het volgende bericht, liefs de vantriggies

• 27 Januari 2006 - 16:17

Carla, Marc, Kasper, Yannick:

Pieter en Bente,
    Dat klinkt allemaal heerlijk, sportief en bruin en een beetje afzien
    Ook de hartelijke groetjes van oma. Ze is er weer achter gekomen dat het niet handig is dat ze geen computer heeft, niet dat ze veel tijd heeft om te mailen, maar dan zou ze in ieder geval jullie reis kunnen volgen. Trudy wil de hele tijd maar schoonmaken, maar het is nog zo schoon door jou Bente dat er niets te schoonmaken valt. Aad en margo slapen in jullie bedje en gaan het (nacht) leven van Amsterdam verkennen. O, o als ze maar voorzichtig doen. Ze gingen ook allemaal culturele dingen doen vooral veel Rembrandt. (er hangt bij terugkomst vast een goede kopie aan de muur) Alhoewel Margo nog bij moest komen van haar weekendje Vlieland met de kaartdames. Ik ga dit bericht zo nog eens overlezen, want ik realiseer me ineens dat iedereen deze informatie kan lezen en dat is nou ook weer niet nodig. Dus wat je nu leest is een gecorrigeerde versie.
    Na 106 kilometer op 1 dag moet je ook een beetje afbouwen he, dus niet helemaal languit op het strand, maar ook een beetje zwemmen, snorkelen? en bubbelen
    Leuk om jullie reis zo te volgen en zo nu en dan even op de kaart kijken waar jullie zitten. Geen last van de bosbranden? Australie is zo groot volgens mij zitten jullie er nog een stuk vandaan. Ik ga kasper en yannick bij hun vriendjes vandaan halen we blijven jullie volgen veel plezier en geniet er van
    groetjes