Great Barrier Reef - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van pieterenbente - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van pieterenbente - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Pieter en Bente

06 Februari 2006 | Australië, Byron Bay

Hoi allemaal,

Op dit moment zitten we in Byron Bay een hele populaire plaats voor de surfdudes. Heel veel surfwinkels en nog veel meer mensen.
Het laatste mailtje was vanuit Sydney waar we een tussenstop maakte onderweg naar Townsville (provincie Queensland)Wanneer we in Townsville aankomen regent het pijpenstelen. Dat doet het al 3 dagen en alles is heel mooi groen. Voor de mensen hier is deze regen heel bijzonder, want in Townsville schijnt de zon 320 dagen in het jaar. Vanuit Townsville kun je verschillende tours boeken naar het Great Barrier Reef. Wij besluiten de boot te nemen naar Magnetic Island. Dit is een eiland dat voor het grootste deel uit Nationaal park bestaat en de rest uit TOURISTEN!!! Wat is het daar druk, overal rijden er scooters. We besluiten een wandeltocht te gaan maken richting Horseshoe Bay, waar een mooi strand moet liggen. Daar bezweet aangekomen willen we de zee inrennen maar dat is niet mogelijk. Omdat het Jellyfish (deze zijn dodelijk) seizoen is in de tropische wateren, is de zee afgezet met een net en daarbinnen mag je zwemmen. Je kunt net tot je navel de zee inlopen en het water is daar gewoon nog warm. Na het mooie Tasmanië is dit eiland en behoorlijke tegenvaller. Gelukkig wordt het de rest van de reis alleen maar mooier.
Vanuit Townsville gaan we richting Airlie Beach dit is de poort naar de Whitsunday Islands. We staan daar op een hele mooie camping met zwembad. Omdat het weer nog steeds wisselvallig is stellen we de cruise naar de Whitsundays een dag uit, we gaan eerst op krokodillensafari. We gaan met de boot de Proserpine rivier op en spotten verschillende krokodillen. Na de boottocht maken we een tocht door het natuurgebied waar we wallibies (kleine kangaroo) en verschillende vogels zien.
De volgende dag is het tijd voor de Whitsundays. We hebben een cruise geboekt voor 1 dag en gaan alleen snorkelen. Omdat het regenseizoen is zal er veel water van de bergen de zee instromen. Dit water bevat veel modder, bladeren enz. Hierdoor is het zicht onderwater niet erg mooi. Zeker met snorkelen heb je daar last van. Ik heb nog 25 min. gedoken, ik heb 8 jr geleden in Griekenland een duikcursus gedaan, dat was een goede beslissing want dan zie je het rif van erg dichtbij een mag je bepaalde delen aanraken. We hebben zelfs een mureen gespot, die je daar niet vaak ziet. Na het snorkelen wandel je naar een uitzichtpunt waar je echt een schitterend uitzicht hebt over de eilanden. Het Great Barrier Reef is in de regentijd mooier boven water dan beneden.
Vanuit Airlie Beach rijden we richting Frasier Island. Onderweg willen we stoppen in het Eungella NP omdat je daar het vogelbekdier kan spotten. We komen daar laat in de middag aan en dat is de beste tijd om het dier te zien. We hebben heel veel geluk want we krijgen hem heel goed op foto en camera.
Het mooiste tot nu toe is Frasier Island. Daar hebben we een tour geboekt van 2 dagen op een 4x4 truck. Frasier Island is een zandeiland waar je alleen op kan met een 4x4. Het eiland bestaat verder nog uit regenwoud en zoetwatermeren (+/- 100). Het eiland is 124 km land en op 1 punt is het 24 km breed. Dit was werkelijk een schitterende tour. Heerlijk gezwommen in de meren en rivieren. We hebben schildpadden, tijgerhaaien, mantaroggen, tonijnen en de zeearend gezien. De zeearend is de 1 na grootste vogel van Australië. In het bos zagen we een grote slang die een dutje lag te doen op een omgevallen boom. Tijdens de oversteek met de ferry hebben we dolfijnen gezien (Suus!!)Deze tour was echt geweldig maar veel te kort wannt we hebben zeker niet alles gezien.
Dit is het voor nu en we nemen nog even een duik in het azuur blauwe water.
No worries
Pieter en Bente

• 06 Februari 2006 - 10:31

Manon:

Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Ben na deze berichtjes heel erg benieuwd naar jullie foto's en uitgebreide verhalen. Hier is alles goed. De praktijk is afgeschilderd en de regeldingetjes gaan aardig. Veel plezier nog en geniet ervan. Ik ga deze week naar oostenrijk dus ik spreek jullie snel als we weer thuis zijn.

• 06 Februari 2006 - 18:32

Anouska:

Lieve Pieter en Bente, wat leuk dat jullie weer wat geschreven hebben! Ik moet eerlijk bekennen dat ik elke zo'n beetje kijk of er weer wat nieuws op staat want ik ben erg nieuwsgierig!! Ontzettend gaaf dat jullie al die dieren hebben kunnen zien! Dat moet echt geweldig zijn!! Heel veel plezier nog en ik wacht met smart jullie volgende berichtje af!! dikke kus van mij

• 07 Februari 2006 - 07:51

Henk, Simone, Carlijn En Jorrit:

Net als Anouska is de nieuwsgierigheid naar jullie ervaringen bijna niet te bedwingen. Dit berichtje is bij ons niet via de mail binnengekomen, maar gelezen na een bezoekje aan jullie site. Als wij dit lezen is het moeilijk voor te stellen dat de tennisjuf van Carlijn en Pieter dit werkelijk allemaal meemaken. We vragen ons dan ook af of jullie elkaar niet regelmatig in de armen knijpen om er zeker van te zijn dat dit allemaal echt is. Wij genieten er in ieder geval enorm van om jullie geweldige ervaringen te mogen lezen.
    veel liefs, de van triggies

• 08 Februari 2006 - 10:07

Aad:

Om even iets meer te weten over het vogelbekdier heb ik de dieren-encyclopie van de bekende Duitser Horst Panda geraadpleegd. Hierin staat het volgende: Het vogelbekdier is een in Australie en Tasmanie levend, 45cm lang zoogdier met een eend-achtige hoornsnavel en dichte zachte beharing. Het kan uitstekend zwemmen en duiken en voedt zich met kleine waterdieren. De 2of3 eieren worden ca.10dg. door het wijfje bebroed. De jongen blijven enige maanden in het hol waar zij gezoogd worden. Veel reisplezier en doe voorzichtig, bij een automaat gaat niet alles automatisch!!

P.S. Op vakantie kun je de meest vreemde, zeldzame dingen tegenkomen, maar opgevallen bomen, die zijn wel zeer zeldzaam!

• 08 Februari 2006 - 18:55

Jan En Wil:

hoy, Pieter en Bente,zoals ik gezegd had volg ik jullie op de site.Toch tijd voor een kleine reactie dacht ik zo.Super zo als jullie daar lekker met zn tweeen door die landen trekken.De grote landkaart noet erbij om jullie op de trip te volgen.Het lijkt voor ons wel een beetje deja vu na jeske gevolgt te hebben maar ook dit is weer ontzettend leuk om te doen!320 dagen zon is toch niet te versmaden daar in Townsville lijkt me!!Slangen,murenen,vogelbekdier enz. Jullie zien daar nogal wat.Volgens mij zien jullie meer in een aantal weken dan ik in mijn hele leven!!Veel pezier en groetjes!!